ANALISIS MAKLUMBALAS PENGUNJUNG

Analisis Program Pameran Penapisan Air
Jadual 1 menunjukkan jawapan borang maklum balas murid mengikut item
Bil.
Item
Ya
Tidak
1.
Tempoh masa pameran dijalankan sesuai
32
18
2.
Tempat pameran dijalankan sesuai
41
9
3.
Kit penapisan air menarik
27
23
4.
Guru berjaya menjalankan pameran ini dengan berkesan
40
10
5.
Anda faham bagaimana kit penapisan air ini berfungsi
28
22
6.
Penerangan daripada guru mudah difahami
33
17
7.
Anda lebih memahami mengenai cara-cara menapis air daripada pameran ini.
35
15
8.
Kit penapis air ini dapat membantu mengurangkan pencemaran air di sekolah ini
37
13


Jadual 2 menunjukkan hasil dapatan borang maklum balas murid dalam bentuk peratus(%)
Bil.
Item
Ya (%)
Tidak(%)
1.
Tempoh masa pameran dijalankan sesuai
80
20
2.
Tempat pameran dijalankan sesuai
82
18
3.
Kit penapisan air menarik
54
46
4.
Guru berjaya menjalankan pameran ini dengan berkesan
80
20
5.
Anda faham bagaimana kit penapisan air ini berfungsi
56
44
6.
Penerangan daripada guru mudah difahami
66
34
7.
Anda lebih memahami mengenai cara-cara menapis air daripada pameran ini.
70
30
8.
Kit penapis air ini dapat membantu mengurangkan pencemaran air di sekolah ini
74
26






Graf bar menunjukkan peratus maklum balas murid dalam bentuk graf bar bagi item-item maklum balas murid.



Rajah 1 : Peratus maklum balas murid secara keseluruhan mengikut semua item
Petunjuk
Item
Item
1
Tempoh masa pameran dijalankan sesuai
2
Tempat pameran dijalankan sesuai
3
Kit penapisan air menarik
4
Guru berjaya menjalankan pameran ini dengan berkesan
5
Anda faham bagaimana kit penapisan air ini berfungsi
6
Penerangan daripada guru mudah difahami
7
Anda lebih memahami mengenai cara-cara menapis air daripada pameran ini.
8
Kit penapis air ini dapat membantu mengurangkan pencemaran air di sekolah ini



Rajah 2 : Graf bar mengenai kesesuaian tempoh masa pameran
Jadual 1 dan 2 menunjukkan bilangan item maklum balas murid yang telah diperolehi menerusi program pameran Penapisan Air.  Berdasarkan maklumat yang telah diperoleh, dalam rajah 2 didapati 80% murid bersetuju bahawa tempoh pameran dijalankan adalah sesuai. Pameran ini dijalankan selama 2 jam. Setiap kelas diberi masa untuk datang ke pameran yang telah diadakan ini di mana setiap kelas diberi masa selama 20-30 minit per kelas. Namun begitu, bukan semua murid berkesempatan mengunjungi pameran Penapisan Air dalam tempoh yang diberikan. Ada yang hanya berpeluang meluangkan masa selama 5-10 minit sahaja kerana guru yang mengajar mereka pada waktu itu tidak membenarkan mereka keluar awal pada masa yang ditetapkan.


Rajah 3 : Graf bar mengenai kesesuaian tempat pameran
Merujuk kepada dapatan bagi item kedua di dalam rajah 3 pula iaitu tempat pameran dijalankan kondusif, didapati bahawa 82% daripada bilangan murid bersetuju bahawa tempat pameran dijalankan adalah kondusif. Program Pameran Penapisan Air ini telah dijalankan di dewan terbuka sekolah. Suasana dewan terbuka ini adalah lebih selesa bagi murid untuk keluar masuk serta melihat pameran yang dijalankan. Susun atur kerusi, meja dan bahan-bahan pameran yang sesuai dan memudahkan penglihatan murit turut menyumbang kepada keselesaan murid mengikuti pameran yang dijalankan. Walau bagaimanapun, terdapat juga segelintir murid yang berebut untuk duduk di barisan hadapan dan bertindak menghalang murid lain menghayati pameran yang dijalankan. Ini merupakan antara faktor yang tela mneyumbang kepada ketidakpuasan hati segelinitr murid mengenai tahap kondusif sesuatu tempat itu.


Rajah 4 : Graf bar menunjukkan kit penapisan air menarik
Program Pameran Penapisan Air ini juga didapati telah dapat menarik minat murid dengan kit penapisan air yang telah ditunjukkan kepada mereka. Menerusi item ketiga di dalam rajah 4, 54% murid bersetuju bahawa kit penapisan air yang telah guru tunjukkan adalah menarik. Bahan-bahan yang guru gunakan untuk menapis air menerusi kit penapisan air seperti batu kerikil, kapas, dan lain-lain turut menyumbang kepada dapatan ini 46% murid merasakan kit penapisan air yang guru tunjukkan adalah tidak menarik. Hal ini terjadi kerana murid-murid telah terdedah dengan lambakan produk yang terdapat di pasaran yang lebih menarik, moden dan lebih canggih.


Rajah 5 : Graf bar mengenai keberkesanan pameran
Menerusi item keempat,dalam rajah 5 didapati bahawa 80% murid bersetuju bahawa guru telah berjaya melaksana pameran dengan baik dan jayanya. Layanan baik yang teah mereka terima sepanjang mengunjungi pameran yang guru lakukan ini juga menjadi penyumbang kepada dapatan seperti. Guru-guru juga telah melakukan inisiatif yang sangat baik bagi menarik minat murid mengunjungi pameran yang telah diadakan. 46% murid merasakan guru tidak menjalankan pameran dengan baik mungkin kerana persoalan mereka utarakan kepada guru mengenai kit penapisan air tidak sempat untuk dijawab oleh guru semasa sesi pameran dijalankan kerana kekangan dari segi masa.


Rajah 6 : Graf bar menunjukkan kefahaman mengenai fungsi kit penapisan air
54% murid mengakui bahawa mereka memahami bagaimana kit penapisan air yang ditunjukkan semasa pameran berfungsi berdasarkan dalam rajah 6. Ini bermaksud murid-murid faham dan ingat bagaimana kit penpisan ini melakukan tugasnya untuk menapis air. Murid-murid juga jelas dengan sebab-sebab bahan seperti batu, pasir dan lain-lain yang digunakan dalam pameran ini. 46% murid mengakui bahaw mereka tidak memhami fungsi kit penapisan air yang guru tunjuk kepada mereka.


Rajah 7 : Graf bar mengenai penerangan guru
Selain itu,  berdasarkan rajah 7 didapati bahawa 66% murid yang menghadiri pameran ini bersetuju bahawa penerangan yang guru berikan mudah difahami. Ini adalah kerana guru menggunakan laras bahasa yang tidak terlalu tinggi dan mengikut tahap murid. Penggunaan bahasa ringkas oleh guru juga menyumbang kepada dapatan seperti ini. Namun begitu, 34% merasakan bahawa penerangan guru tidak difahami. Ini mungkin disebabkan oleh guru menerangkan secara langsung tanpa bantuan tulisan kepada mereka seperti di dalam kelas. Semua murid mempunyai gaya pembelajaran yang tersendiri.


Rajah 8 : Graf bar mengenai cara-cara menapis air
Menerusi program pameran penapisan air ini juga didapati bahawa 70% murid memahami cara-cara menapis air menggunakan kit penapisan air berdasarkan rajah 8. Program pameran ini juga didapati telah dapat membuka minda murid mengenai bagaimana air ditapis ke rumah-rumah mereka. Sebelum ini murid tidak didedahkan dengan perkara seperti ini dan mereka tiada pengetahuan pun mengenai bagaimana air ditapis. Namun begitu, 30% murid tidak memahami cara-cara penapisan air ini dilakukan. Hal ini kerana ini merupakan kali pertama mereka berpengalaman melihat cara air ditapis.


Rajah 9 : Graf bar mengenai kesedaran menjaga alam sekitar


Berdasarkan rajah 9, didapati bahawa 74% murid juga bersetuju bahawa kadar pencemaran air dapat diturunkan selepas mengunjungi  pameran yang telah dijalankan. Hal ini kerana program pameran ini telah memberi pendedahan  dan juga kesedaran kepada mereka mengenai kepentingan menjaga alam sekitar terutamanya sungai kita. Sungai merupakan sumber air yang penting bagi kehidupan kita, Jika kebersihan sungai tidak dipelihara, ini akan memudaratkan tahap kesihatan manusia. 

No comments:

Post a Comment