LAPORAN KIT PENAPIS AIR

Nama : Muhammad Aizzat Syazwan Bin Basir
Semester : 8 PISMP Sains
Nama projek : Kit penapis air
Sekolah : Sekolah Kebangsaaan Taman Pantai Sepang Putra

Pengenalan :
Pencemaran alam sekitar pada masa kini kian meruncing. Pencemaran air yang terjadi di kawasan sekolah tempat kami berinternship telah membuka mata kami bagi merancang serta menghasilkan satu kit yang mampu berfungsi untuk menapis air yang mempunyai kotoran, mendapan dan lain-lain lagi bagi mengurangkan masalah pencemaran air. Oleh itu adalah diharap bahawa dengan penghasilan kit ini, dapat mengurangkan pencemaran air.

Objektif :
1.    Mengurangkan masalah pencemaran air.
2.  Memberi panduan kepada masyarakat umum bagaimana untuk memainkan peranan mereka dalam mengurangkan pencemaran air.
3.    Memberikan kesedaran kepada masyarakat umum mengenai pencemaran air.





Strategi pelaksanaan :
Beberapa langkah telah diambil dalam memastikan penghasilan kit ini supaya berjalan lancar.


                                                                                   

Merujuk kepada carta alir di atas, perkara pertama yang kami lakukan adalah mengadakan perbincangan bagi memutuskan perkara yang akan di fokus dalam tugasan ini. Akhirnya kami mencapai kata sepakat dengan memilih isu pencemaran air. Ini kerana kami dapat melihat bahawa masalah pencemaran air ini berlaku sekolah ini sendiri telah mengalami masalah yang berpunca daripada pencemaran air.
Seterusnya kami telah membuat kajian mengenai apa yang kami perlu lakukan dalam penghasilan kit penapis air ini. Kami telah membuat bacaan dan mengumpulkan segala maklumat yang perlu dalam menghasilkan kit ini dan kenapa ia perlu dilakukan.
Selepas itu, kami telah mengumpulkan bahan yang perlu dan membina kit ini . Kami telah membuat demonstrasi penggunaan kit ini dan mendapatkan maklum balas daripada pelawat yang melihat demonstrasi kami mengenai kit penapis air.







Refleksi :

1.    Kekuatan
Terdapat beberapa kekuatan yang telah kami kenal pasti dalam penghasilan kit penapis air ini. Antaranya ialah, ia dapat memberi panduan kepada murid-murid bagaimana untuk menghasilkan kit ini sendiri di rumah. Ini sekali gus dapat mengurangkan masalah pencemaran air ini dalam skala yang lebih besar apabila mereka menggunakan kit penapis air di rumah mereka sendiri.
Selain itu, melalui penghasilan kit ini, ia dapat memberikan kesedaran kepada warga sekolah mengenai masalah pencemaran air yang semakin meruncing. Ini juga dapat membuka mata mereka mengenai pencemaran alam sekitar dan turut serta dalam mengatasi masalah pencemaran alam sekitar.
Pembinaan kit penapis air yang mudah juga dapat memastikan semua peringkat umur mampu menghasilkan sendiri dan tidak memerlukan kos yang tinggi untuk menghasilkannya. Ini juga bagi memastikan semua pihak dapat memainkan peranan mereka dalam mengurangkan masalah pencemaran air.
2.    Kelemahan


2.    Penambahbaikan
Antara penambahbaikan yang dapat dilakukan ke atas inovasi tersebut adalah guru perlu membuat satu rakaman video mengenai bagaimana cara membuat model penapisan air tersebut daripada hanya menerangkan bagaimana membina model tersebut melalui tayangan slaid. Dengan tayangan video tersebut, membolehkan murid lebih mempunyai kefahaman yang mendalam dan gambaran yang lebih jelas terhadap cara membina model penapisan air ini.
Penambahbaikan yang lain adalah mengenai model penapisan air tersebut. Model tersebut seharusnya dibina dalam pelbagai saiz. Sebagai contoh, guru juga boleh membina model penapisan air dari botol yang bersaiz kecil. Ini adalah untuk memberi idea kepada murid dan seterusnya menggalakkan murid untuk mencuba membina ia ketika dirumah. Saiz model yang lebih kecil adalah lebih fleksibel, ringan, mudah didapati (botol mudah didapati) dan mudah dibawa oleh murid. Untuk itu, ini secara tidak langsung, dengan pengenalan kepada model penapisan air yang lebih kecil skalanya akan menggalakkan murid untuk mencuba membinanya ketika di rumah.

Seterusnya, adalah dari aspek pengendalian program pameran untuk inovasi penapisan air. Pengenalan model inovasi kepada murid atau pelawat yang melawat ke pameran adalah melalui tayangan video. Untuk itu, antara penambahbaikan yang dapat dilaksanakan adalah menwujudkan satu slot membina model penapisan air ini bersama murid ketika berlangsungnya hari pameran Sains tersebut. Ini adalah untuk memberi peluang kepada murid untuk mendapat pengalaman membina model penapis air sendiri.
Antara penambahbaikan lain adalah dari aspek meluaskan lagi kumpulan sasaran iaitu dengan menayangkan tayangan video dan slaid mengenai model penapisan air dan kepentingan menjaga kebersihan air kepada seluruh warga sekolah. Peluang ini dapat dijalankan ketika perhimpunan di sekolah. Untuk itu, mesej murni ini dapat disampaikan kepada seluruh warga sekolah dan ini tentunya dapat memberikan lebih banyak manfaat kerana mesej mengenai kesedaran dalam menjaga kebersihan air dapat diperluas kepada lebih ramai respondan. Penambahbaikan ini perlu dilakukan kerana pelaksanaan inovasi yang telah dilakukan ketika di Minggu Sains yang lalu, hanya terhad kepada pengunjung yang berpeluang melawat ke pameran kami sahaja. Untuk itu, jika ia dilakukan ketika di perhimpunan maka ilmu yang baharu dan mesej yang murni ini akan dapat diperoleh kepada semua warga sekolah.

Penambahbaikan yang terakhir adalah dari aspek model inovasi tersebut. Model yang telah dibina tidak dapat ditegakkan dengan kukuh secara sendiri. Model ini memerlukan guru untuk memegangnya bagi membolehkan berlakunya proses penapisan air berjalan dengan lancar. Ini menjadikan pengendalian menggunakan model tersebut untuk melaksanakan poses penapisan air  adalah sukar. Saiz model yang besar, berat dan perlu dipegang bagi menegakkan botol (model) menjadikan ia tidak mesra pengguna. Untuk itu, penambahbaikannya adalah dengan meningkatkan lagi nilai komersial model penapis air tersebut iaitu dengan mencipta model tersebut yang dapat berdiri tegak, dan tidak berat.



No comments:

Post a Comment